Symposium

Å forske sammen med unge og barnevernstjenesten de møter

Betydningen av samarbeid og involvering i forskning, med eksempel fra forskningsprosjektet PACT
Kristin Gärtner Askeland, psykolog og forsker II, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Vest, NORCE

Å rigge for samarbeid og involvering – erfaringer fra forskningsprosjektet Kreativ Sammen (Drawing Together)
Marte Knag Fylkesnes, sosionom og forsker II, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Vest, NORCE.

«Det var godt å si det jeg hadde på hjertet» Når stemmen til enslige mindreårige flyktninger bidrar til tjenesteutvikling og ny kunnskap.
Nawar Sayyad, sosionom med master i menneskerettigheter og kulturell pluralitet samt fagutvikler i Enhet for Forvaltningsenhet psykisk helse til barn og unge og Barneverntjenesten for enslige mindreårige flyktninger, Bergen kommune.

Ingrid Kvestad, psykologspesialist og forsker I, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Vest, NORCE 


Sammendrag:

Det siste tiåret har myndighetene stilt stadig sterkere krav til at forskning kvalitetssikres gjennom involvering av brukere. Hvordan forskningsprosjekter kan rigges for å sikre reel brukermedvirkning er imidlertid mindre klart. I dette symposiet deler vi erfaringer fra tre forskningsprosjekter ved RKBU Vest hvor vi har involvert unge og ansatte i barnevernstjenesten på ulike måter. Samtlige prosjekter har unge med bakgrunn som enslige mindreårige flyktninger som målgruppe. Askeland innleder med å belyse hvilken betydning samarbeid og involvering kan ha for forskningens kvalitet, gjennom eksempler fra forskningsprosjektet Pathways to Active Citizenship. Deretter forteller Fylkesnes om hvordan forskerne i Kreativ Sammen jobber sammen med unge «ambassadører» til å gjennomføre datainnsamlingen i Norge, Finland og Skottland og formidle funn. Til sist presenterer Sayyad erfaringer fra Veien til selvstendighetsprosjektet, der ungdommene, barnevernstjenesten og forskerne jobbet sammen fra planlegging til gjennomføring samt å videreutvikle tjenestene i tråd med funn fra forskningen.