AVLYST
Hvorfor er det stadig flere unge som ønsker å gå på skolen men ikke klarer det? Ole Jacob Madsen kommer for å snakke om sin nyeste bok i samtale med psykolog/forsker Sture Larsen og Leila Torgersen.
I en rekke medieoppslag de seneste årene har man omtalt elever som lider av «skolevegring». Barn som i motsetning til skulkere i all hovedsak vil gå på skolen. De får det bare ikke til. Et ikke ubetydelig mindretall elever opplever skolehverdagen som så stressende at de melder seg ut av det store fellesskapet skolen er. I stedet tilbringer de barndommen alene bak en lukket dør. Det japanske begrepet for dette, hikikomori, er gått fra å være en eksotisk referanse, til å gi navn til et hjelpetiltak og nettverk i en større norsk kommune, der flere nå vurderer det samme.
I boken Skolevegringsmysteriet viser Brochmann og Madsen hvordan de fleste artikler og innslag i all hovedsak behandler dette som enkeltskjebner som skal løses individuelt. Oppfatningen om en psykisk utfordret ungdomsgenerasjon har blitt en kollektiv sannhet i en så stor grad at man har innført det tverrgående emnet folkehelse og livsmestring for at barna skal takle sine egne liv. Forfatterne spør hvordan man kan snu debatten fra å dreie seg om identifisering og diagnostisering, om tilrettelegging og tidlig innsats og individuell tilpasning – til en bredere debatt om skolevegring som samfunnsproblem. Ikke for å diskutere hvordan problemet skal løses. Men for å finne ut av hvordan det kan unngås. Og her mener forfatterne at det er skolen som har hovedansvaret.
En av forfatterne, Ole Jacob Madsen, professor ved Psykologisk institutt i Oslo, kommer for å presentere hovedelementene i boken. Sture Larsen, seksjonsleder ved Bup Åsane, og Leila Torgersen, forsker ved Folkehelseinstituttet, vil delta i en paneldebatt med Madsen for å ytterligere belyse hvordan fenomenet skal forstås, hvilke samfunnsendringer som kan være med på å forklare økningen i skolevegring, og hva man kan gjøre.
Pris: Gratis
Sted: Litteraturhuset
Tid: 17:00 - 18:00